PENGENALAN
Visi
Sekolah Bebas Dadah
Misi
Melahirkan pelajar bebas dadah melalui pelaksanaan Program Pendidikan Pencegahan Dadah (PPDa) yang mantap dan berkesan dalam memastikan sekolah bebas daripada dadah.
Matlamat
Matlamat Pendidikan Pencegahan Dadah di sekolah ialah untuk memberi pengetahuan, kesedaran dan keinsafan kepada murid, guru, kakitangan pendidikan dan ibu bapa agar mereka menjauhinya dan berupaya menentang ancaman dadah dengan meletakkan sasaran "Sekolah Bebas Dadah Tahun 2012"
Fungsi:
- Pendidikan Pencegahan Awalan untuk rokok, dadah, inhalan, alkohol dan HIV/Aids
- Pengurusan Program Intervensi untuk murid yang berisiko dan terlibat mencuba rokok, dadah, inhalan, alkohol dan HIV/Aids.
- Pengurusan Data, Penyelidikan, Dokumentasi dan Publisiti berkaitan PPDa.
- Pengurusan Hubungan Luar
PENGENALAN KONSEP
Penubuhan
Bilik Sumber Pendidikan Pencegahan Dadah ( PPDa ) di sekolah adalah
satu strategi baru Kementerian Pelajaran Malaysia dalam usaha mencapai
visi Sekolah Bebas Dadah Tahun 2012. Bilik Sumber Pendidikan Pencegahan
Dadah adalah merupakan pusat sehenti yang menyediakan sebuah ruang
lengkap bertujuan menyalurkan maklumat berkaitan pendidikan pencegahan
dadah kepada pelajar,guru, ibu bapa serta masyarakat sekitarnya.
Maklumat dan bahan-bahan berkaitan dalam pelbagai medium boleh
meningkatkan lagi pengetahuan mereka tentang bahaya penggunaan bahan
terlarang terutama dadah. Selain itu, semua jenis maklumat yang boleh
membantu melahirkan kumpulan sasaran yang mempunyai pengetahuan dan
kemahiran dalam pendidikan pencegahan dadah juga boleh dimuatkan bagi
menambah nilai kepada bahan sedia ada.
Strategi
KPM menggalakkan penubuhan bilik sumber di sekolah-sekolah ialah bagi
memenuhi keperluan maklumat pendidikan pencegahan dadah dalam kalangan
masyarakat sekolah. Sebelum ini, sekolah terpaksa bergantung kepada
maklumat dan bahan pameran yang disediakan oleh pelbagai agensi
berkaitan. Namun isunya ialah ia agak terbatas kerana tidak mampu
menjangkau semua populasi yang ada di sesebuah sekolah. Ini disebabkan
maklumat yang dipamerkan tersebut dibatasi limitasi masa, bahan
maklumat yang dipamerkan dan sumber tenaga yang terhad. Seringkali
berlaku agensi terlibat tidak dapat menampung permintaan sekolah
disebabkan kekangan tersebut. Sekolah yang mempunyai bilik atau sudut
khas yang disusun dengan maklumat-maklumat pendidikan pencegahan dadah
akan lebih memberi kesan dalam penyampaian mesej kepada warga sekolah
dan masyarakat sekitarnya. Warga sekolah terutamanya pelajar mudah
mengakses maklumat yang disediakan sepanjang masa. Langkah ini diyakini
mampu memberikan impak dan keuntungan jangka panjang kepada semua pihak.
Semua
sekolah disarankan supaya mewujudkan pusat akses ini memandangkan
banyak manfaat yang boleh diperolehi daripadanya. Ia bukan sahaja
menjadi ruang pelajar mendapatkan maklumat tetapi juga sebagai tempat
mereka berinteraksi dan mengasah bakat dan kepimpinan dalam kalangan
mereka.
Tanggungjawab pihak pengurusan sekolah bagi memastikan ianya direalisasikan adalah sangat penting. Pengetua atau Guru Besar mesti menggerakkan pasukannya bagi menjayakan misi ini, jika tidak ia tidak mampu untuk dilaksanakan dengan berkesan.
MATLAMAT DAN OBJEKTIF PENUBUHAN
Bilik
Sumber PPDa Sekolah diwujudkan untuk menyediakan satu pusat akses
pendidikan pencegahan dadah yang lengkap bagi kemudahan semua pihak
khususnya pelajar dalam usaha menyalurkan maklumat dan membimbing secara
sistematik ke arah mewujudkan persekitaran sekolah yang bebas daripada
pengaruh dan ancaman dadah. Ia memenuhi hasrat kerajaan yang meletakkan
visi melahirkan Sekolah Bebas Dadah Tahun 2012 dan Negara Bebas Dadah
Tahun 2015. Visi tersebut boleh dicapai sekiranya setiap warganegara
diberikan pendidikan pencegahan berhubung dengan kesan dan pengaruh
dadah. Sebagai mendokong cita-cita tersebut, pencegahan awalan melalui
strategi pewujudan pusat akses ini boleh dihuraikan melalui beberapa
objektif penubuhannya iaitu :
· Menyediakan satu pusat akses maklumat lengkap berkaitan Pendidikan Pencegahan Dadah di sekolah-sekolah.
· Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
pendidikan pencegahan dadah di kalangan murid secara lebih sistematik
dan berkesan.
· Menjadi bilik gerakan kepada perancangan dan pelaksanaan program Pendidikan Pencegahan Dadah di sekolah.
· Menjadi tempat interaksi murid-murid dalam usaha membangunkan karekter murid cemerlang.
FUNGSI DAN PERANAN
Kewujudan Bilik Sumber PPDa Sekolah jika dilihat dalam konteks yang lebih luas mempunyai fungsi dan peranan seperti berikut :
1. Ia merupakan pusat operasi pendidikan pencegahan dadah di sesebuah sekolah. 2. Ia merupakan pusat sumber maklumat berkaitan kesan dan bahaya dadah, inhalan, rokok, alkohol dan juga HIV/Aids.
3. Ia merupakan ruang pameran antidadah dan karya pelajar yang kekal dan boleh diakses dengan mudah oleh semua warga sekolah tanpa limitasi masa.
4. Ia merupakan pusat aktiviti yang menyokong keberkesanan unit-unit lain di sekolah seperti Unit Kaunseling, Unit Disiplin, Unit Bina Insan, Unit Kokurikulum, Asrama dan sebagainya.
5. Ia merupakan ruang pelajar berinteraksi dan meningkatkan kemahiran pelbagai sesama mereka.
6. Ia
merupakan ruang alternatif bagi aktiviti pengajaran dan pembelajaran
bagi mata pelajaran tertentu seperti pendidikan seni, kemahiran bahasa,
kesihatan, pendidikan moral dan sebagainya.
7. Ia merupakan ruang untuk aktiviti kokurikulum pelajar.
Kepelbagaian fungsi dan peranan Bilik Sumber PPDa Sekolah seperti yang dinyatakan di atas bukan bermakna ia tidak berfokus kepada matlamat asalnya sebagaimana yang digariskan. Namun ia adalah satu ruang yang bersifat anjal dan boleh disepadukan dengan pelbagai elemen yang sedia ada di sekolah. Dengan itu, secara tidak langsung ia akan membantu ke arah mewujudkan sekolah sebagai intitusiilmu yang kondusif kepada warganya.
PENGAWAS KELAB PPDa
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete